Arbeidstijdwet: duur, beheer en organisatie

Loi sur le temps de travail : durée, gestion et organisation

De arbeidstijdwet bepaalt het kader voor de wekelijkse en maandelijkse duur van de werktijden van werknemers in het bedrijf. Vastgesteld door de Arbeidswet moet de werkgever deze wettelijke duur naleven, die 38 uur per week bedraagt. De aanwezigheid van werknemers wordt tegenwoordig vergemakkelijkt door tijdregistratiesoftware waarmee de gewerkte tijd, maar ook de rust-, pauze- en verlofperioden kunnen worden gecontroleerd.

Verplichtingen met betrekking tot werktijd en schema’s

De maximale wekelijkse arbeidsduur is 38 uur en mag niet meer dan 8 uur effectieve arbeid per dag bedragen voor personen van 18 jaar en ouder. De dag omvat ook pauzes en rusttijden die niet worden meegeteld in de duur van de beschikbaarheid van de werknemer gedurende de dag.

Dus schrijft de arbeidstijdwet een wettelijke rustperiode voor van 11 uur op elke opeenvolgende werkdag.

Om misbruik of slecht beheer van werknemers te beperken, specificeert de arbeidstijdwet:

  • De verplichting van de werkgever om aan elke werknemer zijn werktijden te verstrekken;
  • Definieert pauzes en hersteltijden;
  • Begrenst de maximale dagelijkse arbeidsduur;
  • Regelt overuren en hun betalingswijze.

Bedrijven zijn dus onderworpen aan een wettelijke en maximale arbeidsduur, en niet te vergeten de verplichting om werktijden te hebben.

Waarom zorgen voor de aanwezigheid van werknemers in het bedrijf?

De regels voor het toezicht op werknemers verplichten de werkgever ook om de daadwerkelijke aanwezigheidstijd in het bedrijf bij te houden. Hiermee bedoelen we zowel de fysieke uren doorgebracht op de werkplek van de werkgever als de reizende commerciële medewerkers of telewerkers.

Om veiligheidsredenen

Het bedrijf moet te allen tijde weten wie er aanwezig is in zijn pand. Of het nu gaat om:

  • Een brand voor de verplichte telling van werknemers;
  • Een onderzoek in geval van diefstal of vandalisme;
  • Een arbeidsongeval en woon-werkverkeer;
  • Controle van de daadwerkelijk gewerkte uren.

Om interne bedrijfsvoeringredenen

Elke werknemer heeft een belangrijke rol binnen het bedrijf. Elke onvoorziene afwezigheid moet zo snel mogelijk worden gemeld, aangezien dit tot gevolg heeft:

  • Verstoring van de betreffende dienst;
  • Het eventueel invoeren van arbeidsongeschiktheid;
  • Het herorganiseren van teams en medewerkers.

Het kiezen van een werknemersbeheertool stelt u in staat om alle afwezigheden, elke gewerkte periode, het aantal overuren en de gebruikelijke werkuren per week te kennen.