De prikklok is passé, ontdek de digitale tikklok!

Badgelezer of prikklok, kortom… een tijdregistratieapparaat dat de traditionele prikklok verouderd doet lijken.

Maar wat is een badgelezer, en waarom zo’n apparaat in je bedrijf installeren? Wat zijn de voordelen?

Een digitale tikklok, maar voor welk gebruik?

  1. Om de gegevens over de werktijden van elke werknemer te verifiëren, kan elk bedrijf de methode kiezen die het wenst (Dag oude prikklok).
  2. Om de nodige bewijsstukken te genereren bij conflicten tussen werknemer en werkgever of bij inspecties van de Arbeidsinspectie, zijn tijdregistratietools zoals badgelezers en prikklokken een praktische oplossing.
  3. Een andere optie: een software of tool voor tijdbeheer, en dus een prikklok om de gewerkte uren van je werknemers in je bedrijf te registreren. Door het opstellen van een planning, het berekenen van overuren of het registreren van gegevens over betaalde vakanties van werknemers, vereenvoudigt de tijdregistratiesoftware het human resources management door de werkgever te waarschuwen voor mogelijke verschillen tussen de gewerkte uren van de werknemer en die overeengekomen in het contract.

Wat zegt de wet?

Volgens het Belgische arbeidsrecht moeten werkgevers de gegevens over de gewerkte uren van hun werknemers zowel binnen als buiten het bedrijf verifiëren. De wet vereist echter geen specifieke apparatuur: bedrijven zijn dus vrij om geschikte apparatuur of tools te kiezen, zoals prikklokken, software of mobiele tijdregistratie-apps.

Volgens een artikel in de Echo van juli 2020: “In een uitspraak van 22 mei heeft de Arbeidsrechtbank van Brussel geoordeeld dat een ontslagen werkneemster recht heeft op overuren, zelfs zonder bewijs.” Daarom ligt de bewijslast voor overuren bij de werkgever, niet bij de werknemer, tenzij er een objectief en betrouwbaar urenregistratiesysteem (zoals een prikklok, software of een tijdregistratie-app) wordt ingesteld.

Welke oplossingen?

Een tijdregistratiesysteem en dus een prikklok kunnen zeer eenvoudig worden geïnstalleerd en het gebruik ervan biedt veel voordelen voor bedrijven dankzij de beschikbare functies.

Met Shyfter, de #1 online personeelsbeheersoftware, hoef je alleen maar een tablet in je bedrijf of winkel te installeren… en alles wordt gedaan via onze mobiele app.

De configuratie van onze tijdregistratiesoftware wordt binnen minder dan een uur voltooid. Een andere oplossing is de Shyfter mobiele tijdregistratie-app, die geen installatie in je bedrijf vereist, maar alleen op de smartphone van elk van je werknemers.

Het registreren van je medewerkers kan zelfs met of zonder internetverbinding, wat aanzienlijk het risico op fouten bij het tellen van de uren van je werknemers vermindert.